پاسخ امام هشتم به نامه یکی از زائران

پاسخ امام هشتم علیه السلام به نامه‌ی یکی از زائران


آقا میرزا حسن لسان الأطباء از اهالی اشرف مازندران نقل کرد در زمانی که حاجی ملا محمد اشرفی از مشاهیر علما در زادگاه خود اشرف ( بهشهر ) زندگی می‌کرد، من یک بار عازم زیارت حضرت رضا، علیه السلام شدم . برای خداحافظی و امر وصیت نامه‌ی خود خدمت ایشان رفتم و چون دانست که به زیارت ثامن الائمه علیه السلام می روم، پاکتی به من داد و فرمود :

« در اولین روزی که به حرم مشرف شدی، این نامه را تقدیم امام رضا علیه السلام کن و در مراجعت جوابش را گرفته، برایم بیاور.»

با خود گفتم : یعنی چه ؟ مگر امام رضا علیه السلام زنده است که نامه را به او بدهم؟! چگونه جوابش را بگیرم؟! اما عظمت مقام آن دانشمند مانع شد که این مطلب را به ایشان بگویم و اعتراض نمایم .

هنگامی که به مشهد مقدس رسیدم، در اولین روز زیارت، برای ادای تکلیف نامه را به داخل ضریح انداختم . بعد از چند ماه موقع مراجعت برای زیارت وداع به حرم مشرف شدم و اصلاً سخن حاجی را که گفته بود جواب نامه‌ام را بگیر و بیاور، فراموش کرده بودم .

بعد از نماز مغرب و عشا درحال زیارت بودم که ناگاه صدای مأموری بلند شد که زائران از حرم بیرون روند تا خدام به تنظیف حرم بپردازند . وقتی نماز زیارت را تمام کردم، متحیر شدم که اول شب چه وقت در بستن است ؟ ولی دیدم کسی جز من در حرم نیست ! برخاستم که بیرون روم، ناگاه دیدم سید بزرگواری در نهایت شکوه و جلال از طرف بالا سر با کمال وقار به سوی من می آید . همین که به من رسید، فرمود : حاجی میرزا حسن ! وقتی به اشرف رسیدی پیغام مرا به حاجی اشرفی برسان و بگو :

آیینه شو جمال پری طلعتان طلب جاروب زن به خانه و پس میهمان طلب
در این فکر بودم که این بزرگوار که بود ؟ که مرا به اسم خواند و پیغام داد یک مرتبه متوجه شدم اوضاع حرم به حالت اول برگشته، برخی نشسته و بعضی ایستاده به زیارت و عبادت مشغول هستند فهمیدم که این حالت مکاشفه بوده است . وقتی به وطن مراجعت کردم، یکسره به خانه مرحوم حاجی اشرفی رفتم تا پیغام امام علیه السلام را به وی برسانم همین که در را کوبیدم، صدای حاجی از پشت در بلند شد که :

« حاجی میرزا حسن ! آمدی ؟ قبول باشد . آری :

آیینه شو جمال پری طلعتان طلب جاروب بزن به خانه و پس میهمان طلب

سپس افزود:« افسوس ! که عمری گذراندیم و چنان که باید و شاید صفای باطن پیدا نکرده‌ایم !» (3)


صله‌ی امام رضا علیه السلام به یک شاعر با اخلاص


مرحوم حاج شیخ ابراهیم صاحب الزمانی از مداحان مخلص و مرثیه خوانان باسوز اهل بیت علیه السلام بود او سال‌ها پیش از شروع درس مرحوم آیه الله حائری بنیانگذار حوزه‌ی علمیه‌ی قم ،دقایقی چند روضه می‌خواند و آنگاه آیت الله حائری درس خویش را آغاز می‌کرد .

او داستانی شنیدنی دارد که از حضرت رضا علیه السلام برای مدح خویش صله دریافت داشته است ! خود نقل می کرد که یک بار مشهد مقدس مشرف شدم و مدتی در آنجا اقامت گزیدم . پولم تمام شد و کسی را هم برای رفع مشکل خویش نمی‌شناختم. از این رو قصیده‌ای در مدح حضرت رضا علیه السلام سرودم و فکر کردم که بروم و آن را برای تولیت آستان مقدس بخوانم و صله بگیرم با این نیت حرکت کردم، اما در میان راه به خود آمدم که چرا نزد خود حضرت رضا علیه السلام، نروم و آن را برای وی نخوانم ؟! به همین جهت کنار ضریح رفتم و پس از استغفار و راز و نیاز با خدا، قصیده‌ی خود را خطاب به روح بلند و ملکوتی آن حضرت خواندم و تقاضای صله کردم .ناگاه دیدم دستی با من مصافحه نمود و یک اسکناس ده تومانی در دستم نهاد . بی‌درنگ گفتم :« سرورم ! این کم است » ده تومانی دیگر داد باز هم گفتم : « کم است » تا به هفتاد تومان که رسید، دیگر خجالت کشیدم تشکر کردم و از حرم بیرون آمدم .

کفش‌های خود را که می پوشیدم، دیدم آیه الله حاج شیخ حسنعلی تهرانی، جد آیت الله مروارید، با شتاب رسید و فرمود :« شیخ ابراهیم ! » گفتم : « بفرمایید آقا !» گفت:«خوب با آقا حضرت رضا علیه السلام روی هم ریخته‌ای، برایش مدح می‌گویی و صله می‌گیرید. صله را به من بده » بی‌معطلی پول‌ها را به او تقدیم کردم و او یک پاکت در ازای آن به من داد و رفت وقتی گشودم دیدم دو برابر پول صله است یعنی یکصد و چهل تومان .(4)

 

ای که بر خاک حریم تو ملائک زده بوس
رشک فردوس برین گشته ز تو خطه توس

هرکه آید به گدایی به در خانه‌ی تو
حاش لله که زدرگاه تو گردد مأیوس


پی نوشتها :
(1) بحارالانوار 49/98.
(2) دارالسلام ، ج 1/267.
(3) کرامات رضویه ، ج 2 ، ص 64.
(4) کرامات الصالحین ، ص 216.

منبع: بیتوته

انتهای پیام/

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال تسنیم در تلگرام شوید.

اخبار مرتبط

۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۴

مبلغان و علماء با تأسی از امام رضا(ع) به زبان‌های مختلف مباحثه کنند

۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۲:۵۲

قبول ولایتعهدی از سوی امام رضا (ع) سبب روشنگری مردم در عصر مأمون شد

۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۲:۲۷

الگوگیری از شیوه‎های مناظراتی امام رضا(ع) در اصلاح سبک زندگی

۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۴

امام رضا (ع) خط اصیل دین و جانشینی پیامبر اسلام را به مردم ابلاغ کرد

خاصیت و ثواب زیارت امام رضا(ع) در کلام پیامبر(ص)

۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۶

عکس / برنامه‌های حرم ثامن‌الائمه(ع) در شب و روز شهادت امام رضا (ع)

۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۹
نظرات
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری تسنیم در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
 
 
مهمترین عناوین
 

ادامه شمارش آرای انتخاب اعضای شورای مرکزی و داوطلبان کاندیداتوری/ اسامی کاندیداها در دومین مجمع اعلام می‌شود + عکس و فیلم

 

اسامی ۱۰ کاندیدای «جبهه مردمی» در دومین مجمع ملی اعلام می‌شود

 

معیشت مسئله نخست کشور است؛ مسئولان به فکر باشند

 

حاشیه‌نگاری تسنیم از اولین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب

 

تاج: اولویت‌ ما همکاری در فوتبال بانوان، فوتسال و فوتبال ساحلی است/ در اولین فرصت با رومانی بازی دوستانه خواهیم داشت

 

ضوابط و شاخص‌های نامزدهای «جبهه مردمی» برای انتخابات+ متن کامل

 

اشرافیت کامل اطلاعاتی نیروهای مسلح ایران بر تحرکات منطقه/ اعلام آمادگی برای حل مشکلات زیست‌محیطی خوزستان

 

مذاکرات حج ۹۶ ایران و عربستان تا ساعتی دیگر آغاز می‌شود/هیچگونه پیش‌داوری در مورد نتایج نخواهیم داشت

 

شورای نگهبان به ورود غیرمسئولانه برخی مدیران در انتخابات حساسیت دارد

 

سینمای ایران دیگر «سلحشور»ی به خود نمی‌بیند

مهمترین عناوین رسانه ها
 
 
 
 
 
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: مذهبی

تاريخ : پنج شنبه 5 اسفند 1395 | 16:56 | نویسنده : احمد صداقت نشان |